
Ik krijg regelmatig de vraag of werkgevers verplicht zijn om iemand aan te stellen als BHV'er. En hoeveel moet je er hebben?
- Het antwoord op de 1e vraag is heel simpel "JA".
Je bent als werkgever verplicht om doeltreffende maatregelen te kunnen treffen in het geval van noodsituaties, waarbij de werkgever zich laat bijstaan door één of meerdere werknemers die worden aangewezen als BHV'er.
In het verleden moest je minimaal 1 BHV'er hebben op 50 medewerkers. Dit is niet meer zo.
- Het antwoord op de 2e vraag is: "Wat zegt je RI&E?"
Er is hiervoor helaas geen simpel antwoord. Het hangt namelijk af van je Risico Inventarisatie & Evaluatie.
Aan de hand van de risico's binnen je organisatie ga je in kaart brengen welke scenario's kunnen ontstaan in het geval van noodsituaties. Per scenario ga je bepalen hoeveel mensen je nodig hebt om de "doeltreffende maatregelen" te kunnen nemen. Het scenario waar je de meeste mensen voor nodig hebt, bepaalt het aantal BHV'ers dat je moet opleiden en aanstellen.
Reactie schrijven